සැප්තැම්බරය යනු ශ්රී ලංකාවේ සාහිත්ය මාසයයි. පාසල්, විශ්වවිද්යාල, පුස්තකාල සහ සංස්කෘතික ආයතන පොත්පත් හා කියවීමේ වැදගත්කම ප්රවර්ධනය කරන මේ කාලය තුළ බොහෝ දෙනා තරගයට මෙන් පොත් මිල දී ගනිති. ඇතැමුන් පොත් කියවන්නේ නැත. ඔවුන් කරන්නේ ඒවායෙන් පොත් රාක්ක පිරවීම පමණි. පොත් ප්රදර්ශනයෙන් පොත් ගොඩ ගසාගෙන එන ඇතැමුන් කෙටි කාලයකින් පොත් සියල්ල කියවා අවසන් කරන අතර ඇතැමුන්ට බොහෝ කාලයක් ගත වේ. ඇතැමුන්ට ඊළඟ වසරේ පොත් ප්රදර්ශනය පැවැත්වෙන දිනය දක්වාම සියල්ල කියවා අවසන් කිරීමට හැකියාවක් ලැබෙන්නේ නැත. මෙම වෙනසට ප්රධානතම හේතුව වන්නේ ඔවුන්ගේ කියවීමේ වේගයයි.
වේගවත් ලෝකයක් තුළ, ඉක්මනින් හා කාර්යක්ෂමව කියවීමේ හැකියාව, හුදෙක් අධ්යාපනික දක්ෂතාවක් පමණක් නොව, නවීන ජීවිතයේ සාර්ථකත්වය සඳහා අත්යවශ්ය කුසලතාවක් බවට පත්ව ඇත.
කියවීමේ වේගය (Reading Speed) යනු යම් පුද්ගලයකුට නිශ්චිත කාලයක් තුළ කියවා අවබෝධ කරගත හැකි වචන සංඛ්යාවයි. එය සාමාන්යයෙන් මනිනු ලබන්නේ විනාඩියකට වචන ගණන (Words Per Minute – WPM) ලෙසය. සාමාන්ය වැඩිහිටියකුට විනාඩියකට වචන 200-250ක් අතර ප්රමාණයක් කියවිය හැකිය. නමුත් පුහුණු වූ කියවන්නන්ට විනාඩියකට වචන 400-700ක් අතර වේගයකින් කියවන්නට පුළුවන.
අප බොහෝ දෙනෙක් නොදන්නවා හෝ එතරම් උනන්දුවකින් අවධානයක් යොමු නොකරන හෝ කාරණය වන්නේ කියවීමේ වේගය යනු කුමක්ද යන්නය.
කියවීමේ වේගය (Reading Speed) යනු යම් පුද්ගලයකුට නිශ්චිත කාලයක් තුළ කියවා අවබෝධ කරගත හැකි වචන සංඛ්යාවයි. එය සාමාන්යයෙන් මනිනු ලබන්නේ විනාඩියකට වචන ගණන (Words Per Minute – WPM) ලෙසය. සාමාන්ය වැඩිහිටියකුට විනාඩියකට වචන 200-250ක් අතර ප්රමාණයක් කියවිය හැකිය. නමුත් පුහුණු වූ කියවන්නන්ට විනාඩියකට වචන 400-700ක් අතර වේගයකින් කියවන්නට පුළුවන.
මෙහිදී වැදගත්ම කරුණ වන්නේ වේගය සහ අවබෝධය (Comprehension) අතර ඇති සමබරතාවයි. ඉතා වේගයෙන් කියවුව ද, කියවන දේ තේරුම් ගැනීමට නොහැකි නම්, එම වේගය නිෂ්ඵල වේ. කියවීමෙන් අප බලාපොරොත්තු වන්නේ තොරතුරු හා අදහස් අවබෝධ කර ගැනීම සහ මතක තබා ගැනීමයි.
කියවීමේ වේගය වැදගත් වන්නේ ඇයි?
අධ්යාපනික සාර්ථකත්වය කෙරෙහි කියවීමේ ඉතා සාධනීය ලෙස බලපෑමක් ඇති කරයි. ශිෂ්යයන්ට කියවීම යනු සියලුම විෂයයන්හි පදනමයි. වේගයෙන් කියවීමේ හැකියාව නිසා ඔවුන්ට පෙළපොත්, පර්යේෂණ ලිපි සහ විමර්ශන ග්රන්ථ වඩාත් කාර්යක්ෂමව කියවීමට හැකියාව ලැබේ. විභාග සූදානම් වීමේදී, අවශ්ය කරුණු ඉක්මනින් අවබෝධ කර ගැනීමේ හැකියාව සාර්ථකත්වය සඳහා විශාල වෙනසක් ඇති කරයි.
යමෙකුගේ වෘත්තීය දියුණුව කෙරෙහිද කියවීමේ වේගය තල්ලුවක් ලබා දෙයි. රැකියා ස්ථානය තුළදී, සේවකයන්ට වාර්තා, ඊමේල්, යෝජනා සහ අත්පොත් (manuals) විශාල ප්රමාණයක් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදුවේ. තොරතුරු ඉක්මනින් සැකසීමට හැකියාව ඇති අයට පැහැදිලි වාසියක් ලැබේ. නීතිඥයන්, මාධ්යවේදීන්, පර්යේෂකයන් වැනි වෘත්තිකයන්ගේ කාර්යක්ෂමතාවට කියවීමේ වේගය ඍජුවම බලපායි.
පුද්ගල සංවර්ධනය කෙරෙහි කියවීමේ වේගය නිසා ලැබෙන පිටුවහල විශේෂයෙන් සඳහන් කළ යුත්තකි. රැකියාවට හා අධ්යාපනයට එහා ගිය කියවීම පුද්ගලික දියුණුවේ දොරටුවකි. වේගයෙන් කියවන කෙනෙකුට එකම කාලය තුළ වැඩි පොත් ප්රමාණයක් කියවීමට හැකිවීමෙන් ඔවුන්ගේ දැනුම, සංවේදනය සහ ලෝකය පිළිබඳ අවබෝධය වැඩි වේ.
තොරතුරු අතිරික්තයට මුහුණ දීම මෙහි තවත් එක් කාරණයකි. ඩිජිටල් යුගය සමඟ අසීමිත තොරතුරු ප්රමාණයක් අප වෙත ගලා එයි. මෙම තොරතුරු පෙරීමට, සැකසීමට සහ ප්රයෝජනයට ගැනීමට කාර්යක්ෂම කියවීමේ හැකියාව අත්යවශ්ය වේ.
ඉහත සඳහන් කාරණා නිසා කියවීමේ වේගය වැඩි දියුණු කරගැනීම ඉතා වැදගත් දෙයක් යන්න පැහැදිලිය. එසේ හෙයින් කියවීමේ වේගය වර්ධනය කරගැනීමේ උපක්රම පිළිබඳ අවබෝධයක් ලබා ගැනීම ද ඉතා ප්රයෝජනවත් වේ.
මෙයින් එකක් වන්නේ අභ්යන්තර උච්චාරණයෙන් වැළකී සිටීමය. බොහෝ දෙනෙක් මනසින් වචන උච්චාරණය කරති. මෙය කියවීමේ වේගය අඩු කරන ප්රධාන සාධකයකි. වචන මනසින් “කතා කරනවා” වෙනුවට, ඒවා දෘශ්යමය වශයෙන් සැකසීමට පුහුණු වීමෙන් වේගය වැඩි කරගත හැකිය.
තවත් ක්රමයක් වන්නේ මාර්ගෝපදේශකයක් භාවිතා කිරීමය. ඇඟිල්ලක්, පෑනක් හෝ කර්සරයක් පේළි දිගේ ගෙන යෑම ඇස් නාස්තිකාර ලෙස ඉබාගාතේ යෑම අඩු කර අවධානය යොමු කිරීමට උපකාරී වේ.
වචන කාණ්ඩ ලෙස කියවීම තවත් උපක්රමයක් වේ. වචනයෙන් වචනය කියවනවා වෙනුවට, වචන සමූහයක් (වාක්ය ඛණ්ඩයක්) ලෙස එකවර කියවන්න. උදාහරණයක් ලෙස, “ශ්රී ලංකාවේ අගනුවර” යන වාක්ය ඛණ්ඩය එක ඒකකයක් ලෙස කියවීමට පුරුදු වන්න.
වේලාව අනුව පුහුණු වීම කියවීමේ වේගය වර්ධනය කර ගැනීම සඳහා භාවිත කළ හැකි තවත් එක් ක්රමයකි. විනාඩියක් හෝ දෙකක් සඳහා වේලාව සකසා, අවබෝධය සහිතව කොපමණ ප්රමාණයක් කියවිය හැකිදැයි පරීක්ෂා කරන්න. මෙය නිරතුරුව පුහුණු වීමෙන් ක්රමයෙන් වේගය වැඩි කරගත හැකිය.
පූර්ව විමර්ශනය (Previewing) කියවීමේ වේගය වර්ධනය කරගැනීමේ දී අනුගමනය කළ හැකි තවත් එක් උපක්රමයකි. විස්තරාත්මකව කියවීමට පෙර, මාතෘකා, උපමාතෘකා සහ ප්රධාන වචන ඉක්මනින් කියවීම මනස කියවීමට සූදානම් කරයි.
වේගයෙන් කියවීම තුළින් සාහිත්යයේ රසය නැති වේද යන ගැටලුව බොහෝ දෙනෙකුට ඇති විය හැකිය. ඇත්ත වශයෙන්ම සාහිත්යය යනු ඉක්මන් කළ යුතු දෙයක් නොවේ. වේගවත් කියවීමේ ක්රම අධ්යයන හා වෘත්තීය කටයුතුවලදී ඉතා ප්රයෝජනවත්ය. නමුත්, නවකතා, කාව්ය හෝ ශ්රේෂ්ඨ සාහිත්ය කෘති කියවන විට සෙමින්, ගැඹුරින් කියවීම වඩාත් ඵලදායකය.
වේගයෙන් කියවීම තුළින් සාහිත්යයේ රසය නැති වේද යන ගැටලුව බොහෝ දෙනෙකුට ඇති විය හැකිය. ඇත්ත වශයෙන්ම සාහිත්යය යනු ඉක්මන් කළ යුතු දෙයක් නොවේ. වේගවත් කියවීමේ ක්රම අධ්යයන හා වෘත්තීය කටයුතුවලදී ඉතා ප්රයෝජනවත්ය. නමුත්, නවකතා, කාව්ය හෝ ශ්රේෂ්ඨ සාහිත්ය කෘති කියවන විට සෙමින්, ගැඹුරින් කියවීම වඩාත් ඵලදායකය.
එම නිසා, අපගේ ඉලක්කය විය යුත්තේ හැම දෙයක්ම ඉක්මනින් කියවීම නොව, වේගයෙන් කියවිය යුත්තේ සහ එසේ නොවිය යුත්තේ කුමක්ද යන්න පිළිබඳ අවබෝධ කර ගැනීමය. පර්යේෂණ වාර්තාවක් වේගයෙන් කියවිය හැකි වුව ද, සාහිත්ය නිර්මාණයක් ඉවසිලිවන්තව කියවීමෙන් එහි රසය වඩාත් හොඳින් විඳිය හැකි වේ.
කියවීම යනු අපගේ මනස, වටිනාකම් සහ සිහින හැඩගස්වන ජීවිත කාලය පුරාම සිටින සගයෙකි. දැනුම ඉතා වේගයෙන් වැඩිවන මේ යුගයේ, කියවීමේ වේගය ප්රගුණ කළ යුතු අත්යවශ්ය කුසලතාවක් බවට පත්ව ඇත. අවබෝධය පවත්වා ගනිමින් වේගයෙන් කියවීමේ පුරුදු දියුණු කර ගැනීමෙන් අපට අධ්යාපනික ජයග්රහණ, වෘත්තීය දියුණුව සහ පුද්ගලික සමෘද්ධිය සඳහා දොරටු විවෘත කරගත හැකිය.
සාහිත්ය මාසය සමරන මේ මොහොතේ, වේගය වැදගත් වුව ද, කියවීමේ සැබෑ බලය පවතින්නේ ජීවිත පරිවර්තනය කිරීමේ හැකියාව තුළ බව අප සිහි තබා ගනිමු. දැනුම සඳහා වේගයෙන් කියවුව ද, රස වින්දනය සඳහා සෙමින් කියවුව ද, අප විවෘත කරන සෑම පොතක්ම අපව ප්රඥාවට සමීප කරයි.
නිරංජන් චාමින්ද කරුණාතිලක